V biznise sa buď darí, alebo nedarí. Stredná cesta neexistuje, i keď medzi úspechom a nezdarom je často veľmi tenká čiara. Na tej zlej strane sa však nikto nechce ocitnúť. A tak si už od samého začiatku podnikania chceme nejak pomôcť. Vybudovať si meno, nájsť výnimočných zamestnancov, vyznať sa v zákonoch, poznať svojho zákazníka. Je to hotová odysea. S čím často zápasí novodobý slovenský podnikateľ?
Kde nájsť šikovných ľudí?
To, čo robí biznis skvelým, je nielen zaujímavý produkt, ale najmä šikovní ľudia, ktorí vám ho pomáhajú ťahať dopredu. Kde ich vziať? Tí najlepší z najlepších sú „rozchytaní“ vo firmách, ktoré si ich strážia ako oko v hlave. Kde teda vziať dobrých zamestnancov pre novú firmu? Odpoveď: treba si ich vychovať. Nenadarmo sa hovorí, že ľudia sú tou najlepšou investíciou. Nestačí ich len dobre zaplatiť, aby boli motivovaní podávať výkony, ale najmä ich školiť a podporovať v aktivitách, ktoré ich bavia. Je to investícia do budúcnosti vašej firmy. Ak dieťa baví kreslenie, kúpite mu pastelky. Ak zamestnanca bavia zákony, nechajte ho, nech sa vzdeláva. Treba si však postrážiť aj to, aby nadobudnuté vedomosti zužitkoval práve u vás.
Ten, kto stráži peniaze
Každá firma začína so vstupným kapitálom, ktorý pokrýva prvotné náklady. S prvými väčšími príjmami prichádzajú aj výdavky. Do firmy treba predsa investovať! Príjmy a výdavky však treba dôkladne sledovať. To, že podnikateľ je šikovný obchodník ešte neznamená, že sa rozumie finančným vzťahom svojej firmy. Naviac sa do tejto rovnice pripletú dane a odvody, ktoré vedia zaťažiť nejednu podnikateľskú hlavu. Nie je preto hanba obrátiť sa na odborníka – účtovníka z profesie. Mať dobrého účtovníka je na nezaplatenie. Vie viac ako len rátať. Poradí, kde sa dá ušetriť. Ovláda tajomstvá a zákutia finančnej správy. Vie čo, kedy a kde podať. A najmä sleduje zákony, ktoré sa neustále menia. Je to proste osoba, ktorá vám vyrieši problém, o ktorom neviete, spôsobom, ktorému nerozumiete.
Ako dať o sebe vedieť?
Hovorí sa, že podnikať treba tak, aby si vás zákazníci zapamätali. Oni sa známym totiž najskôr pochvália s prácou, ktorú ste odviedli alebo s produktom, ktorý ste im predali. Až potom im spomenú aj vaše meno. Je pekné prísť na trh so zvučnou značkou. Čo z toho, ak za značkou nebude aj zvučný produkt alebo služba? Sústrediť sa treba na budovanie kvalitného produktu. Ak ste naozaj dobrí, ľudia si vás nájdu a príležitosti na obchod začnú pribúdať. Meno si vybudujete práve na spokojnosti svojich zákazníkov.
Ísť tak trochu s dobou
Technológia je dobrým sluhom, ale zlým pánom. Pardon, to sa vlastne vraví o ohni. Ale aj investovaním do technológie sa môžeme popáliť, ak ju nevieme správne použiť. Je však potrebné využívať benefity, ktoré prináša. Rozličné softvéry nám pomáhajú dostať sa k zákazníkovi bližšie, ako kedykoľvek predtým. Vieme ich využiť na rôznych úrovniach: vo výrobe, pri komunikácii s klientami a obchodnými partnermi, v personalistike, pri zákazníckej podpore, pri spracovaní účtovníctva a administratívy alebo pri zefektívňovaní interných procesov. Je dobré sledovať trendy a ísť v podnikaní s dobou. Netreba však zabúdať, že nikoho neohúrime tým, akú technológiu používame. Dôležité sú len výsledky, ktoré dosiahneme aj s jej pomocou.
Veľký zakladateľ Microsoftu, Bill Gates, sa nechal počuť, že: „pokiaľ niečo nedokážete urobiť dobre, aspoň sa snažte, aby to dobre vyzeralo.“ Sám sa tým riadil. Niekedy bola táto stratégia úspešná, inokedy poriadne narazil. Mnoho podnikateľských start-upov spadá presne do tejto kategórie. Na prvý pohľad vyzerajú super, druhý pohľad im už veľakrát ani nevenujeme. Nie vždy sa dokážu s takouto porážkou vyrovnať a postaviť sa opäť na nohy. Prehrajú zápas s vlastnou existenciou. Prišli na trh s niečím výnimočným, ale nedokázali to predať. Nepostavili okolo seba pevný tím. Nestavili na moderné postupy a techniku. Neobrátili sa na odborníkov, keď bolo treba. Je rok 2019 a mnoho nových firiem rozohráva svoj zápas dúfajúc, že ho prežije dlhšie ako do roku 2020. Čo pre budúcnosť svojej firmy robíte vy?