V práci trávime tretinu svojho času bez ohľadu na to, čo robíme, kto sme či odkiaľ pochádzame. Zažívať príjemný pocit zo svojej práce a pocit šťastia je želaním snáď každého z nás. Nedávno ma zaujala kniha od Alexandra Kjerulfa Ako byť šťastný od 9 do 5. Autor v nej popisuje šťastie ako emóciu, ktorá vychádza z nášho vnútra. Žiadna extra definícia nie je dostupná, ale spojme si pojem s ambíciou, energiou, zábavou a dlhodobou záležitosťou.
Je šťastie nákazlivé?
Áno, je. Potvrdzuje to aj výskum realizovaný na makakoch pri skúmaní zrkadlových neurónov. Pozor, ešte nákazlivejšie je nešťastie.
Prácou sa snažíme dosiahnuť pravidelný príjem, zvýšenie platu, bonusy, prémie, pracovnú istotu či kariérny postup. Jeden z príbehov v knihe hovorí, že známa spoločnosť nábytku sa rozhodla zvýšiť zamestnancom plat o 25 %. Bola to drahá zmena. Pre spoločnosť toto rozhodnutie znamenalo dlhodobé navýšenie nákladov. Spoločnosť chcela dosiahnuť, aby boli zamestnanci šťastní. Takto prejavili, že si cenia ich prácu. Fakt je, že krátkodobo sa cítiš šťastnejší, ale pocit šťastia sa časom vráti na predchádzajúcu úroveň. Dopadov z rozhodnutia bolo niekoľko. Zvýšenie platov prinieslo nižšiu fluktuáciu pracovníkov, ušetrenie nákladov na náboroch, skúsenejších zamestnancov, vyššiu spokojnosť zákazníkov a nižšiu chybovosť vďaka skúsenejším zamestnancom. Návratnosť nákladov bola 6 mesiacov. Záverom je, že plat spôsobuje, že do práce prídem každý deň, no nemá trvalý vplyv na našu motiváciu, šťastie a produktivitu.
Čo spôsobuje pocit šťastia?
Výsledky, vzťahy, pozitívny mindset. Možnosti, ktoré podporujú výsledky, sú pochvala, ocenenie, osobný rast a nové vedomosti. Pozitívne zmýšľanie vytvára pokojnú atmosféru a optimizmus je tak nákazlivý, že ľudia hľadajú skôr riešenia ako prekážky. Tu si môžete stiahnuť ťaháčik šťastia.
V jednej dánskej spoločnosti dávajú zamestnancom ako odmenu „ocenenie slona“ vrátane vysvetlenia, prečo si ju zamestnanec vyslúžil. Takto si kolegovia slona všimnú a dobré správy sa šíria rýchlo. Jednoduchý symbol slona pomáha na pracovisku vytvárať kultúru oceňovania.
Kto zodpovedá za šťastie v práci?
- Ja a moja zodpovednosť. Zober iniciatívu do svojich rúk a vytváraj prostredie okolo seba, v ktorom sa cítiš šťastný. Nečakaj, že iní budú konať. Začni od seba. Pusť sa do akcie, buď aktívny, pretože tak sa veci pohnú ďalej.
- Moji kolegovia a zodpovednosť spolupracovníkov. Ja a moji kolegovia zodpovedáme za to, aby sme si vytvárali atmosféru, kde sa vieme cítiť dobre. Samotné rozhodnutie či k tomu budeme prispievať, je v našom tíme.
- Zodpovednosť manažéra. Šťastný vedúci pracovník je prirodzeným vzorom pre svojich zamestnancov. Ak je šťastný šéfko, tak sa ľahko šíri dobrá nálada od neho. Na to musí manažér poznať svojich ľudí a zaujímať sa o nich.
- Zodpovednosť organizácie. Vrcholový manažment má umožňovať, aby manažéri na strednej úrovni vytvárali atmosféru šťastia.
Čo pomáha pre vitalitu?
Je čas myslieť aj na seba a starať sa o seba :).
- Strava. To, čo jeme, hrá enormnú rolu a odráža sa to na našej energii. Nutrične vyvážená strava pomáha k lepšej koncentrácii.
- Pohyb. Ako na to v práci? Zmenou. Schôdzka na „stojáka”, práca v stoji, namiesto stoličky fitlopta, kľakátko. Prejdi sa a choď sa nadýchať čerstvého vzduchu, rýchla rozcvička… Hlavne sa hýbme.
- Kvalitný spánok. Počúvaj svoje telo. Vieš, či si spáč alebo ti stačí 6 hodín spánku. Niekomu treba viac hodín spánku, niekomu menej. Dokonca, niekomu pomáha 15-minútové “schrupnutie”, čo je vstupenkou k dobitej energii a čerstvosti.
Ak vás zaujalo krátke vtiahnutie do deja a obľubujete príbehy, tak ste na správnom mieste. Knihu vrelo odporúčam introvertným povahám, tímovým hráčom, zamestnancom, manažérom, vedúcim či majiteľom firiem. Svojou ľahkosťou dodá energiu a nechýba tu zdravé uvedomenie si základných vecí nielen v pracovnom prostredí.
Zdroj: Alexander Kjerulf: Ako byť šťastný od 9 do 5