Rozbiehate podnikanie a zvažujete, ktoré účtovníctvo bude pre vás vhodné? Porovnali sme za vás výhody a nevýhody externého a interného účtovníctva.
Zákon o účtovníctve určuje všetkým fyzickým a právnickým osobám, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť evidovať účtovníctvo tak, aby pravdivo odrážalo ekonomickú situáciu v podniku. Podľa zákona účtovná jednotka môže poveriť aj iné právnické alebo fyzické osoby evidenciou účtovníctva. Avšak je potrebné zvážiť pozitívne a negatívne vplyvy vedenia účtovníctva inou osobu.
Ak sa podnikateľ rozhodne poveriť vedením účtovníctva inú osobu, nezbavuje sa zodpovednosti za údaje, ktoré sa nachádzajú v účtovníctve.
Nevýhody externého účtovníctva je možné do značnej miery eliminovať pomocou dobre zostavenej zmluvy s účtovnou firmou.
Prečo viesť účtovníctvo externým a prečo interným spôsobom?
Na výber evidovania účtovníctva môžu vplývať rôzne faktory, ako napríklad:
- Veľkosť podniku;
- Počet zamestnancov;
- Organizačná štruktúra;
- Počet dokladov;
- Pravidelnosť fakturovania;
- Dostupnosť finančných prostriedkov.
Externé účtovníctvo |
|
Výhody |
Nevýhody |
Účtovné firmy disponujú daňovými a legislatívnymi špecialistami, takže máte odborníka vždy po ruke. | Účtovníctvo neprebieha okamžite, takže môžete oneskorene reagovať na výsledky podniku. |
Sledujú a pripomínajú vám dôležité termíny, tak môžete venovať viac času svojmu podnikaniu. | Vzniká riziko straty údajov, alebo poškodenia dokumentov spracovávateľom. |
Niektoré ponúkajú spracovanie doplnkových služieb, ako napr. dokumentácia k transferovému oceňovaniu, podklady pre podnikateľský úver a pod. | Nie je vždy jasné, kto je zodpovedný za vzniknuté chyby. |
Interné účtovníctvo |
|
Výhody |
Nevýhody |
Aktuálny prehľad o účtovníctve a hospodárení v podniku máte kedykoľvek dostupné. Účtovníctvo prebieha ,,online“. | Vznikajú vyššie náklady na mzdy, softvér, priestory, atď. |
Menšie riziko straty údajov, alebo poškodenia dokladov. | Potreba sledovania legislatívnych zmien, takže máte k dispozícií menej času na podnikanie. |
Vždy jasné definovaná osoba, ktorá je zodpovedná za evidenciu účtovníctva. | Často nastáva nízka miera zastupiteľnosti, v prípade nečakaných výpadkov zamestnancov, ako napríklad PN, materská dovolenka a podobne. |
Externé a interné účtovníctvo má mnoho výhod a nevýhod. Každý podnik je špecifický, a preto je potrebné hneď na začiatku zvážiť, ktoré účtovníctvo je výhodnejšie pre podnik z pohľadu finančných možností, efektívnosti a mnoho ďalších rozhodujúcich kritérií.
Ak sa rozhodnete pre vedenie účtovníctva interným spôsobom je dôležité nájsť kvalifikovaného zamestnanca. V prípade evidencie externým spôsobom treba dbať na výber skúsenej a zodpovednej spoločnosti, ktorá dokáže zabezpečiť bezchybný stav.