Počuli ste už niekde slovo “implementátor” či “business consultant”? Ak aj áno, viete si predstaviť, čím sa počas dňa zaoberá? Náplň tejto pracovnej pozície je stále pre väčšinu ľudí neznáma. A pritom bez neho je pre zákazníka nasadzovanie nového celopodnikového informačného systému nemožné. Je hlavným spojovacím článkom medzi zákazníkom a dodávateľom softvérového riešenia. Poďme sa pozrieť bližšie, čo všetko pre nás táto práca zahŕňa.
Chceme porozumieť vašim firemným procesom
Ak sú úvodné stretnutia s obchodníkom úspešné, znamená to nový obchod. A hoci to na prvé počutie môže vyzerať ako príchod do finále, my sme ešte len na začiatku. Štartujeme fázu implementačnej analýzy, ktorá predstavuje zistenie požiadaviek od zákazníka, ich zapracovanie a nastavenie programu na mieru zákazníkovi. Aby sme sa dokázali dokonale naladiť na rovnakú vlnu, vždy je veľkým prínosom, ak nás zákazník vpustí do centra diania. Fascinuje nás spoznávať nové firmy – nahliadnuť na výrobný proces a jednotlivé stroje či technológie, ktoré zákazníci používajú.
Nechceme nič výnimočné
Ak by obchodník dostal euro za každú firmu, ktorá pri úvodnom stretnutí vysloví túto vetu, mohol by si dopriať každý rok luxusnú dovolenku. Takmer každá firma chce softvér na mieru, ale presviedča nás o tom, že robia úplne bežné veci. Je potrebné si uvedomiť, že ak by to bola skutočne pravda, nehľadali by iné možnosti a postačoval by im súčasný softvér.
Intenzívna spolupráca prináša ovocie rýchlejšie
Implementačná fáza trvá priemerne niekoľko týždňov. Jedným z faktorov, ktoré majú na jej priebeh vplyv, je zložitosť firemných procesov. Ak sú procesy vo firme komplikovanejšie, aj implementačná fáza trvá časovo dlhšie. Naopak, ak má firma pomerne jasné procesy s malým počtom používateľov, konfiguráciu vieme spraviť v priebehu niekoľkých, veľmi intenzívnych dní, strávených priamo u zákazníka. Vždy však od kľúčového používateľa očakávame takmer sto percentnú pozornosť a mieru zapojenia.
Hra na mačku a myš
Do nepríjemnej situácie sa môžeme dostať, keď sa nevieme skontaktovať so zákazníkom a získať od neho odpovede pre ďalšiu prácu. Ak sa neprikladá dostatočná váha dôležitosti implementačného procesu, celý kolotoč môže trvať aj niekoľko mesiacov. Zapracovanie každej pripomienky či novej požiadavky je časovo náročnejšie, nakoľko si vo väčšine prípadov vyžaduje študovanie problematiky nanovo.
Ako z toho úspešne vykľučkovať?
Netreba dlho otáľať, aby zákazník nevychladol. Nie je hanbou prizvať si do hry obchodníka, ktorý si opätovne so zákazníkom prejde dôvody záujmu o zavedenie nového systému. Taktiež zdôrazní dôležitosť jeho úlohy pri zapojení sa do implementačného procesu a celý proces znovu naštartuje.
Nie vždy sa to podarí
Môžu hodiny práce implementátora na analýze a konfigurácii programu skončiť v koši aj napriek vysokej zainteresovanosti oboch strán? Áno, aj to sa stáva. Vždy na prvom obchodnom stretnutí túto možnosť so zákazníkom dôkladne vysvetľujeme. Našim cieľom nie je predať za každú cenu, cieľom je spokojný zákazník. A až na základe viacerých stretnutí, rozhovorov a odprezentovaných návrhov sa niekedy zistí kľúčová požiadavka, bez ktorej program za tisícky eur nemá pridanú hodnotu. Samozrejme, finálne rozhodnutie nie je jednoduché. Na druhej strane, niekedy to nemusí znamenať koniec spolupráce, ale len odloženie na čas, kedy obe strany budú vyzretejšie.