Menu

Lídri jedia poslední

Vedeli ste, že 40 % zamestnancov uvažuje o výpovedi, ak sú v práci ignorovaní? Aké percento zamestnancov potom musí uvažovať o výpovedi, ak sú v práci opakovane kritizovaní?! Pre mňa to bola šokujúca informácia, ale len 22 % zamestnancov, ktorí sú v práci kritizovaní, uvažuje o odchode (prieskum „Stav amerického pracoviska” 2013 spoločnosť Gallup). Nemusíte sa báť, nechcem tým povedať, aby ste ľudí vo firme začali pravidelne kritizovať.

Prostredníctvom dnešného blogu, by som všetkým informácie-chtivým dušiam predstavila knihu LÍDRI JEDIA POSLEDNÍ, v ktorej sa okrem iného dozviete aj vysvetlenie, prečo sme ako ľudia radšej kritizovaní ako ignorovaní. Kniha má čo ponúknuť lídrom a ľuďom, ktorých zaujíma téma vedenia ľudí. Vítam vás pri čítaní ďalšieho z článkov z našej SCRUM kuchyne.

Človek je len spoločenské zviera

 Prvá časť knihy je zameraná na popis človeka z historického hľadiska. Autor uvádza, že človek, rovnako ako iné druhy obývajúce túto planétu, dostal do vienka súbor nástrojov, ktoré nám majú zabezpečiť prežitie. U niektorých druhov to je rýchlosť, u iných sila. Ľuďom bola za týmto účelom nadelená zmes hormónov, ktoré nás motivujú k tomu, aby sme opakovane vykonávali činnosť, ktorá náš druh udrží pri živote. V praveku, rovnako ako aj dnes nás hormóny motivujú k tomu, aby sme fungovali v spoločenstve a vytvorili si „kruh bezpečia“ v okolitom nebezpečnom svete.

Z hľadiska  vedenia ľudí to znamená, že by sme vo firmách mali dbať o to, aby sa zamestnanci v práci cítili bezpečne. Teda vytvoriť prostredie, kde si zamestnanci budú navzájom pomáhať, podporovať sa a nebudú sa báť priznať prípadný neúspech.

Nebezpečenstvo abstrakcie

Toto naše vnútorné nastavenie vzniklo v čase nedostatku, kedy pravekí ľudia museli tvrdo bojovať o každodenné prežite. My žijeme v čase nadbytku a hoci to znie neuveriteľne, tento nadbytok môže skratovať naše systémy. Máme množstvo zdrojov, sme konzumná spoločnosť a chceme konzumovať stále viac.

Aby sme konzumovanie mali pod kontrolou utiekame sa k množstvu rôznych štatistík a analýz. A tu vzniká skutočné nebezpečenstvo, pretože sa prestávame vnímať navzájom ako živé bytosti, miesto toho sa na seba pozeráme už len ako na čísla v štatistike. To môže napáchať obrovské škody nielen v organizácii, ale aj v samotnej ľudskosti. Abstrakcia nám bráni v empatii.

Ak sa chcete vyhnúť abstrakcii, tak:

  • Zostaňte v realite – budujte skutočný ľudský kontakt.
  • Nenechajte si prerásť veci cez hlavu – budujte organizácie, v ktorých spolupracuje maximálne 150 ľudí.
  • Stretnite sa s ľuďmi, ktorým pomáhate – zapojte zákazníka do výrobného procesu.
  • Venujte ľuďom čas nielen peniaze – skutočne sa venujte ľuďom, venujte im svoj čas a energiu.
  • Buďte trpezliví – budujte vzťahy a doprajte im dostatok času.

Lekcia vodcovstva

V ďalšej časti sa kniha venuje téme vodcovstva. Ak chcete byť skutočným vodcom alebo dobrým lídrom, tak je potrebné si uvedomiť, že to je práca, ktorá si vyžaduje čas a energiu. Je to záväzok voči ľudským bytostiam. Je to o odhodlaní postarať sa o ľudí vo vašej organizácii a ochote vytvoriť prostredie, v ktorom môžu rásť. 

Pýtate sa, ako na to? V knižke LÍDRI JEDIA POSLEDNÍ nájdete návod v piatich krokoch:

  1. Aká je kultúra, taká je spoločnosť – vytvorte prostredie, kde sa ľudia budú cítiť v bezpečí a nebudú sa báť prejaviť.
  2. Aký je vodca, taká je kultúra – starajte sa o svojich ľudí. Venujte im pozornosť a urobte všetko pre to, aby každý z vašich ľudí mohol byť úspešným.
  3. Na charakternosti záleží – budujte dôveru a buďte úprimní aj keď spolu nesúhlasíte, alebo ste urobili chyby. Charakternosť je príčinou, prečo jeden druhému veríme.
  4. Na priateľoch záleží – spoznajte kolegov aj po súkromnej stránke. Upevníte tým vzťahy a snahu vyhrať boj vystrieda snaha o spoluprácu.
  5. Veďte ľudí nie čísla – snaha o dobré čísla vedie ku krátkodobému mysleniu, ktoré môže v dlhodobom horizonte organizáciu zničiť.

Toto je len krátke zhrnutie informácií, ktoré v knihe nájdete. Ak vás téma zaujala, odporúčam neváhať a pustiť sa do čítania.

Zdieľať
Súvisiace témy k článku
KROS
O nás
Blog
Kontakty