Menu

Mladý podnikateľ radí: nesnívajte, začnite svoj sen žiť

Vladimír Mackovčák rozmýšľa inak ako väčšina jeho rovesníkov. Už krátko po vyštudovaní manažmentu na Fakulte riadenia a informatiky Žilinskej si našiel prácu ako marketingový manažér v spoločnosti zameranej na výrobu oblečenia pre fitness a kulturistiku a hoci spolupráca s fitnesskami v bikinách je nespochybniteľne veľmi atraktívna, Vlada, to stále viac ťahalo iným smerom.

Napokon sa rozhodol opustiť (pre mnohých) job snov, kde sa počas pracovného dňa fotil s najkrajšími ženami fitness sveta a v apríli 2016, naplno prepadol láske a vášni k autám a založil svoj auto/pneu servis CarOnly. Ako sám hovorí, začal naplno žiť svoj sen.

Na úvod nám povedz čo ťa viedlo k myšlienke, že by si chcel podnikať?

Táto myšlienka bola u mňa jasná už dávno. Som slobodná myseľ a duša a nevedel som si predstaviť, že budem zamestnaný celý život. Nemám rád, keď mi niekto rozkazuje, čo mám robiť.

Na základe čoho si sa rozhodol, že ideš začať?

Jedného dňa som sa zamyslel nad tým, že stále na niečo čakám. Potom som si povedal, že prečo to neskúsiť, kým som slobodný a nemám deti.

Aj tam bol nejaký konkrétny impulz?

Áno. Boli sme v kine na Sídliskový sen od Rytmusa a zamyslel som sa, že na čo čakám, že nikto prvý krok neurobí za mňa. Vedel som, že to chcem robiť – že ma autá bavia a že ak to skúsim a nevyjde to, tak nevadí, ale aspoň si nebudem vyčítať, že som to nikdy neskúsil.

A nemal si obavy, že do toho investuješ maximum, či už energiu, čas a hlavne nemalé peniaze, a nevyjde to?

Takto som nad tým nikdy nerozmýšľal. Som optimista a idem si za tým, čo som si vysníval. Viem, že sa nesmiem báť a idem do toho naplno. A čo keď mi to nevyjde?! Tak to nevyjde a ja to rešpektujem. Opäť budem niekde zamestnaný a zopár rokov budem splácať úver.

Čo si musel spraviť predtým, ako si založil s.r.o.? Aký bol postup?

Keďže mám kamaráta, ktorý poskytuje aj takéto právne služby, tak som ho oslovil. On mi pripravil všetky potrebné dokumenty a podklady a ja som si úrady už obehal sám.

Môžeš byť konkrétnejší?

Keď som mal definovaný predmet podnikania, požiadal som o to, aby som bol platcom DPH. Investoval som 50 000 Eur a vedel som, že do 3-4 mesiacov dosiahnem obrat, aby som musel byť platcom. Tiež sa mi hodilo, že som z celej investície nemusel platiť DPH. Čo sa týka zamestnancov na daňovom úrade, tak títo boli skutočne super.

Mohla nastať situácia, že by ti to platcovstvo DPH neschválili?

Postup je taký, že po vypísaní formuláru najskôr komisár posúdi, či naozaj chceš získať platcovstvo z čestných úmyslov (skutočnosť, že ide o prvú firma veľmi zaváži, rovnako ako fakt, že hneď od začiatku bola plánovaná veľká investícia). Následne, on s jeho vyjadrením (buď odporúča alebo neodporúča žiadateľa pre platcovstvo DPH) posunie žiadosť pred komisiu. Môže sa stať, že aj pokiaľ on odporučí žiadateľa na platcovstvo, tak komisia to nemusí schváliť, ale mne to celkom rýchlo schválili.

Hovoríš, že na jednom úrade si bol spokojný s prístupom zamestnancov. Asi to tak nebolo všade.

Musím povedať, že to bolo trápenie! Zamestnanci na úradoch možno nie sú zlí, ale nie sú empatickí. Nepristupujú k ľudom s tým, že ešte také niečo nevybavovali a nemajú s tým skúsenosti. Ja som to všetko vybavoval prvýkrát. Napr. som bol pri jednej pani, ktorá ma niekde poslala. A keď som sa vrátil s vybavenými papiermi, tak ma opäť vrátila späť, že mi tam ešte niečo chýba. Nikdy mi nikto nepovedal komplexnú informáciu. Niekedy som musel aj trikrát denne chodiť na jeden úrad, pretože som šiel vybaviť jedno povolenie a keď som si myslel, že už ho mám, tak mi dopovedali, čo všetko mi ešte chýba, aby mi to dali. Nerozumiem, prečo mi to nepovedali pri prvom stretnutí?! Všade sa odvolávajú na stránku daňového úradu, lenže bežný človek sa zákonom nerozumie. Myslím si, že to jednoducho nie je popísané ľudskou rečou.

A nerozmýšľal si osloviť firmu, ktorá ponúka komplexné služby súvisiace so založením s.r.o.?

Nie. Nedôverujem iným firmám. Pokiaľ by som aj využil ich služby, nedal by som im plnú moc. Z toho vyplýva, že na úrady by som musel chodiť aj tak osobne a moc času by som si neušetril. Hlavne preto som to všetko konzultoval s „mojím“ právnikom. A tiež z dôvodu, že by som nevedel len sedieť a čakať dni či týždne na výsledok. Potreboval som stihnúť termín, ktorý som si zadefinoval. Na druhej strane, keďže som si to obehal sám, tak som sa pri tom aj veľa naučil a verím, že sa mi to zíde do budúcnosti.

Vopred si si definoval termín?

Áno. Chcel som ukazovať môj servis svetu. Jednoznačne som chcel stihnúť prezúvaciu sezónu, pretože som vedel, že pokiaľ to prešvihneme, tak to bude hrozné. Bola to jedinečná možnosť prilákať veľa ľudí. Pri prezúvaní totižto ľudia nepozerajú na obľúbený servis, bo cena je všade približne rovnaká. A to bola pre mňa príležitosť pre prvý kontakt so zákazníkmi, u ktorých si následne môžem vybudovať dobré meno a dlhodobo dobré vzťahy.  Samozrejme, ja ešte nemôžem hovoriť o tom, že mám stálych zákazníkov. Pre mňa bude zákazník stály až po tom, ako sa bude ku mne vracať po roku.

Ako dlho ti teda trvalo vybavenie s.r.o. a koľko ťa to stálo?

Určená výška základného imania pri s.r.o. – 5 000 Eur – je približne potrebné na to, aby s.r.o. naozaj vznikla. S vybavovaním som začal v januári a oficiálne založenie s.r.o. bolo 17.2. Zariadenie sme už mali vybraté v januári/februári. Rovnako aj priestor, ktorý mám v prenájme. Zlomový moment bol v marci, kedy mi potvrdili platcovstvo. Následne sa mohlo začať objednávať a nakupovať vybavenie dielne naplno. Skoro plne vybavená bola koncom marca a od 4.4. sme oficiálne otvorili prevádzku.

Odkiaľ sa o tvojom servise ľudia dozvedeli?

V spolupráci s externou firmou, v ktorej pracuje kamarát z bývalého zamestnania, sme spravili internetovú stránku. Určite nie je najlepšia, ale robili sme všetko preto, aby bola prehľadná a potenciálny zákazník získal dostatok informácií o nás. Samozrejme so zámerom prilákať ho k nám.

Na facebooku som mal platenú reklamu zacielenú pre Žilinu a okolie a taktiež Fan page s vopred oznámeným časom otvorenia servisu a pripravenými akciami, kde som pozval všetkých priateľov a požiadal som ich, aby ju aj oni zdieľali svojim priateľom.

Ešte som mal vyrobené nálepky, ktoré som rozdával, aby som sa dostal ľuďom do povedomia. A ako posledné som rozdával aj poukazy vo výške 3 € platné do konca mája známym, ktorí ich tiež rozdávali ďalej.

A sledoval si si, odkiaľ sa ľudia o tebe dozvedeli?

Určite áno. A práve na základe odozvy som zrušil platenú reklamu na facebooku. Väčšina zákazníkov prišla na odporúčanie svojich známych, hoci ja si myslím, že pomohla aj ľahko dostupná lokalita. V každom prípade, keďže peniaze do reklamy neboli efektívne využité,  teraz chcem ísť v oblasti marketingu iným smerom.

Aj povieš, čo pripravuješ?

Dávam na mieru vyrobiť kovové kľúčenky, ktorých veľkosť bude cca 8 cm a bude na nich autosúčiastka s logom. Podmienka je, že musia byť veľmi pekné, aby sa všetkým páčili. Budem ich rozdávať každému zákazníkovi, pričom verím, že ich ľudia budú nosiť radi na svojich kľúčoch. Na jednej strane sa budem takto existujúcim zákazníkom pripomínať s myšlienkou, že v prípade potreby budem vždy „po ruke“. A na druhej strane verím, že ak bude môj spokojný zákazník sedieť na káve a vyloží si kľúče od auta, tak kľúčenku uvidia aj ostatní v jeho okolí a budú chcieť zistiť o servise viac informácií.

Veľmi pekný nápad. Aj logo si si vymyslel sám?

Áno. Dokonca som si dal spraviť patentové právo na logo a aj na názov firmy. Možno to bolo predčasné a niekto si môže myslieť, že to bolo zbytočné, ale ja nie. Všetko som si to vymyslel sám a som na to pyšný. V hlave mám ešte veľa nápadov a viem, kam chcem smerovať.

To vyzerá na dôkladne pripravený marketingový plán.

Mám to premyslené komplexne. Ak raz bude môj servis zabehnutý a bude naozaj dobrý, chcem robiť viac vecí, čo nemusí nutne znamenať len autoservis – možno športové doplnky do auta a podobne.

Aj účtovníctvo si robíš sám?

Priateľka je zamestnaná ako účtovníčka v jednej firme a mne účtovníctvo spracováva vo voľnom čase. Ostatné, to znamená vystavovanie faktúr a skladové hospodárstvo si robím v OMEGE sám.

Prečo si si vybral ako ekonomický softvér práve OMEGU?

Chcel som tento program, pretože viacero ľudí z môjho okolia ho používa a sú spokojní. Veď ja som s ňou v konečnom dôsledku tiež spokojný. Vedel som, že u mňa účtovníctvo nebude moc zložité – niekedy spravím za 2 týždne jednu faktúru a 10 bločkov. Nepotreboval som komplexný systém na mieru a vedel som, že na to, čo potrebujem, je OMEGA najlepšia. A okrem toho, keď som začínal vybavovať s.r.o., tak som navštevoval kurz účtovníctva, ktorý bol tiež v tomto programe. Tam som na vlastné oči videl, že OMEGA je intuitívna a človeku sa v nej od začiatku dobre robí.

Hoci si na podnikateľa veľmi mladý, viem o tebe, že máš dlhoročný vážny vzťah. Čo na to hovorí tvoja priateľka?

Keďže niektoré procesy sa začínajú automatizovať, konečne toho začína byť menej. Tiež som pochopil, ako určité veci riešiť, aby boli jednoduchšie. Samozrejme, že by bola rada, keby som s ňou trávil viac času, a aj ja by som bol rád. Ale na druhej strane to všetko chápe, podporuje ma a verí mi. Vie, že to robím pre nás – pre budúcnosť. Aby som sa nemusel spoliehať na náš sociálny systém – nemusel sa báť toho, že ma zamestnávateľ vyhodí a budem nezamestnaný na úrade práce.

A tvoje odporúčanie pre ostatných, ktorí sa ešte rozhodujú?

Odporúčam každému, nech neváha a nech to skúsi. Hlavné je nezľaknúť sa a nedať sa odradiť. Treba do toho investovať veľa seba, avšak robím to, pretože ma to baví. Najlepšie na tom je to, že ako niekoho baví napríklad korčuľovanie či bicyklovanie, tak mňa baví mať servis. Baví ma nad ním rozmýšľať, riešiť zložité situácie, dozvedať sa nové veci. Autá ma fascinujú a čím viac o tom viem, tým viac ma to baví. A rovnako aj vedenie servisu. Preto všetok investovaný čas a energia mi nevadí. Dokonca, aj keď idem na prechádzku s našimi psíkmi, tak rozmýšľam, čo by sa dalo zmeniť a ako to všetko ešte vylepšiť.

Zdieľať
Súvisiace témy k článku
KROS
O nás
Blog
Kontakty