Menu

Slovenský startup chce zničiť zbytočné papierovačky: Nová appka ti ušetrí aj 500 eur mesačne (ROZHOVOR)

Prečítajte si zaujímavý rozhovor od Startitupu s krosákom Peťom Mikulom, ktorý stojí za zrodom obľúbenej projektovej appky Fushky.

  • Líder v oblasti softvéru – KROS inkuboval jedinečný projekt
  • Poznáme ho pod názvom Fushky a na slovenskej scéne nemá konkurenciu
  • Pomáha malým aj stredným podnikateľom, šetrí im nielen čas, ale aj desiatky eur

Podnikateľom a firmám ušetrí čas aj peniaze. Je intuitívna a jednoducho ovládateľná. Reč je o najnovšej krosáckej aplikácii Fushky, ktorá sa stará o celé riadenie, plánovanie a vyhodnocovanie projektov či zákaziek firiem.

Je možné ju využívať nielen cez počítač, ale aj cez mobil či tablet. Pracovať v nej môže až 15 ľudí, ktorým šéf projektu zadelí úlohy. Aplikácia Fushky vznikla ako startup v rámci firmy KROS, ktorá už desiatky rokov tvorí ekonomický, stavebný, znalecký a podnikový softvér.

„KROS sa snaží robiť inovácie vo všetkých smeroch, čo sa týka malých a stredných podnikateľov a s ostatnými produktmi, ktoré firma má, sme pokryli rôzne oblasti od účtovníctva cez stavebné projekty až po mzdy.

V rámci týchto projektov sme oslovovali účtovníkov, stavbárov či mzdové pracovníčky. Chýbal nám však v portfóliu produkt, ktorý by oslovil práve majiteľov a stredný manažment,“ opisuje vývoj jeden z troch zakladateľov aplikácie Fushky, Peter Mikula.

Na začiatku vzniklo len discovery oddelenie, kde vývojári zisťovali potreby trhu. Prieskum trval niekoľko mesiacov a počas nich navštívili nespočetné množstvo firiem.

„Komunikovali sme s rôznymi firmami a zistili sme, že im chýba aplikácia, ktorá im istým spôsobom bude riadiť projekty a zákazky,“ dodáva Mikula.

V tomto článku sa dočítaš:

  • Fushky šetria čas aj peniaze. O koľko eur si firma vďaka nim polepší?
  • Aplikáciu využíva grafik, ale aj elektrikár. Aké výhody prináša manuálnym pracovníkom?
  • Appka ešte nemá finálnu podobu, pribudnú ďalšie funkcie. Ktoré to budú?
  • Startup Fushky patrí pod firmu KROS. Prečo sa nechali inkubovať?
  • O 10 rokov sa vidia za veľkou mlákou. Ako to chcú dosiahnuť?

Fushky sú webová aplikácia na plánovanie, riadenie a vyhodnocovanie projektov. Prečo by za ňu firma mala platiť, čo jej to prinesie?

Je v podstate jedno, aký produkt predávate, vždy je dôležité ponúknuť zákazníkovi pridanú hodnotu. Naša aplikácia pridanú hodnotu cieľovej skupine prináša, a tým má vlastne náš koncový zákazník pri jej používaní určité benefity.

Pri používaní našej aplikácie ponúkame najmä úsporu času, teda jeho efektívnejšie využitie. Zároveň aplikácia umožňuje lepšie spravovanie úloh, ich priraďovanie členom tímu a celkovo manažovanie projektu.

Našou cieľovou skupinou sú predovšetkým malí a strední podnikatelia, čiže podnikatelia, ktorí majú v rámci jedného tímu od 2 do 10 ľudí.

Šetrí čas. Ušetrí však aj peniaze?

Vysvetlím to na príklade konkrétneho klienta, s ktorým sme komunikovali. Išlo o firmu,  ktorá robí grafiku a drobné programovanie.

Začínali ako jedno-osobová eseročka a postupne sa rozširovali. Tým rástol aj počet ľudí v tíme a náročnosť organizácie práce sa neúmerne zvyšovala. Podnikateľ, ktorý odštartoval celý biznis, sa  venoval už len programovaniu a na riadenie chodu firmy nemal čas. Skvelým riešením preňho bola práve aplikácia Fushky.

Ušetrila im zároveň aj peniaze. Samozrejme, záleží na nákladoch, ale keď má napríklad grafik priemerný plat 1 500 eur, tak dokáže ušetriť aj 450 eur, čo je 30 %.

Čím viac ľudí je do toho zapojených, tým viac dokáže firma ušetriť.

Aplikácií na projektový manažment je dnes pomerne veľa. Poznáme Trello, Asanu, Todoist, Airtable, využiť sa určite dajú aj Google spreadsheety a podobne. Čo Fushky prinášajú nové, aby sa oplatilo za to zaplatiť?

Fushky sa od nich odlišujú tým, že sú orientované hlavne na projekty. Napríklad, v Trelle si môžete založiť board a v rámci neho presúvať  úlohy, ale nedáva vám to celkový obraz o projekte.

Tým, že sú Fushky projektovo orientované, môžete riešiť viacero projektov súčasne. Zároveň v sekcii  – Úlohy sú pomixované úlohy zo všetkých projektov a sú zoradené podľa priorít a deadlinov.

Viete tiež sledovať konkrétnu zákazku, zistiť, v akom je stave. Veľkým benefitom je, že do projektu viete pozvať koncového zákazníka a ten si vie strážiť, v akom stave je projekt a zákazka.

Na svojom webe píšete, že nová aplikácia je skvelým riešením pre stolára, elektrikára, programátora aj kreatívneho grafika. Ako ju vie využiť manuálny pracovník?

Tieto profesie sa pre našu aplikáciu ukazujú ako perspektívne tým, že im umožňuje sledovať zákazku – v akom je stave a v akom stave sú rozpracované jednotlivé úlohy.

A tak aj koncový pracovník má prístup do projektu a odpadá dodatočná komunikácia medzi  používateľom našej aplikácie a koncovým zákazníkom. Opäť teda ide o efektívnejšie využitie času.

Ak ide o manuálne pracujúceho človeka je ťažké si predstaviť, ako napríklad stavbyvedúci na stavbe využíva pokročilé aplikácie. Ako to je v ich prípade?

Pri stavbách v našom prípade nejde o veľkých stavebných developerov, ale skôr o menších subdodávateľov, ktorí pracujú na menších projektoch. Naším klientom je napríklad firma, ktorá robí požiarne zabezpečovacie systémy.

Táto firma vo svojom tíme potrebuje určiť, kto a kam pôjde, čo má presne urobiť, na akom mieste. Potom prácu po jej vykonaní musí zdokumentovať.

Presne na to slúži aplikácia projektového manažmentu, určí celé zadanie a umožní fotografické zdokumentovanie vykonanej práce. Zároveň táto fotografická dokumentácia slúži aj ako podklad pre kolaudačné rozhodnutia.

Ktoré firmy a segmenty by sa mali nad podobným riešením seriózne zamyslieť a získať skutočnú pridanú hodnotu a nestačí im primitívnejšie free riešenie typu Trello?

Vôbec to nie je o segmente, ale o veľkosti tímu. Ak je drobný podnikateľ sám, tak si väčšinu vecí vie sám aj manažovať. Má ohraničený čas a podľa neho si plánuje prácu.

Fushky sú ale určené pre malé firmy a v podstate je takmer jedno, o aký segment biznisu ide. Nám sa však ukazuje, že sú to práve drobní stavebníci, potom eventové či marketingové agentúry a niektoré oblasti, ktoré sa týkajú služieb.

Predpokladám, že appka ešte nemá finálnu podobu.

Aplikáciu v spolupráci s našimi zákazníkmi neustále vylepšujeme. Priebežne si od nich pýtame spätnú väzbu a postupne zapracúvame funkcie, ktoré si vyžadujú.

Ktoré funkcie sú najžiadanejšie?

V súčasnosti je najžiadanejší jednoduchý taskovač a timetracking, kde je možné zadať úlohy a rozdeliť ich medzi jednotlivých členov tímu. Zároveň im priradiť deadline a sledovať ich stav.

Potom sú to klasické prílohy k úlohám a projektom, ako spätná dokumentácia hotového stavu, prípadne podklady na vykonanie úlohy.

Aké funkcie pribudnú najbližšie?

Najbližšie plánujeme vydať jeden veľký celok, ktorý by sme radi spustili koncom tohto roka. Mal by predstavovať finančné riadenie projektu. Firma si bude vedieť stanoviť časové odhady na konkrétne úlohy a naceniť ich. 

Ďalšou oblasťou je, že s každým projektom vznikajú aj dodatočné výdavky, či už ide o nejakú subdodávku, nákup materiálu, služieb a podobne. To všetko si bude vedieť náš zákazník evidovať priamo v aplikácii a aplikácia mu vyčísli aj koncovú cenu pre zákazníka.

Poslednou vychytávkou, ktorú plánujeme dopracovať do konca roka, je predikcia zisku na projekte, ktorá sa bude odvíjať od aktuálneho stavu projektu.

Predikcia je slovo, ktoré poznáme predovšetkým z unikátneho nástroja, ktorým je umelá inteligencia. Súvisí s ňou nejako, alebo je to len jednoduchá matematika?

Zatiaľ je to len jednoduchá matematika na základe stavu jednotlivých úloh a odpracovaného času. Samozrejme, podľa počtu dát, ktoré získame, budeme v budúcnosti vedieť túto predikciu vylepšovať.

Aplikácia pomáha projektom počas celého životného cyklu. Koľko ľudí appku doposiaľ využilo?

Naša aplikácia nie je na trhu dlho. Už teraz ale máme takmer 500 klientov, ktorými sú malé a stredné firmy.

Kto sú najhorúcejší klienti? Sú to práve malé stavebné firmy?

Sú to práve malé stavebné firmy. Táto oblasť sa nám doposiaľ ukazuje ako najperspektívnejšia. Aj KROS, naša materská firma, pod ktorou Fushky fungujú, má práve tento segment používateľov v rámci iných produktov.

Máme teda priame kontakty na zákazníkov. Vieme ich tak jednoduchšie oslovovať a zatiaľ aj najlepšie reagujú.

Ako aktuálne vyzerá digitálna scéna s projektovým manažmentom?

Na slovenskom trhu je málo aplikácií podobného typu ako Fushky. V podstate viem o dvoch slovenských, ktoré sa snažia  túto problematiku riešiť.

V zahraničí je aplikácií zameraných na riadenie podniku alebo projektov nespočetné množstvo. Každá je však niečím špeciálna.

Vznikli ste v rámci firmy KROS. Ako vyzerá táto spolupráca?

KROS mne a ďalším dvom kolegom umožnil pracovať na tomto projekte úplne nezávisle, s tým, že bol určený rozpočet, ale viac-menej sme sa sústredili na hlavné body v rámci nášho produktu.

Napriek tomu, že sme súčasťou KROSU, hovoríme, že sme startup. A preto, že sme vyčlenení zo všetkých štandardných procesov v rámci firmy, vystupujeme v úlohe product ownerov. 

Určujeme smer, akým aplikácia pôjde a zabezpečujeme všetko od programovania cez návrh dizajnu až po komunikáciu so zákazníkom.

Hovoríte, že ste product owneri. To znamená, že duševné vlastníctvo patrí vám?

Nie, patrí KROSU. My sme do toho naozaj išli s tým, že nám firma dala priestor a teda aj s tým, že naša práca bude výsledkom firmy ako celku.

Nemyslíte si, že by bolo lepšie vybudovať tento startup ako samostatná osoba? Keďže aktuálne ide o duševné vlastníctvo firmy KROS, nikdy to nebude vaša firma. Štandardným postupom inkubovaných firiem je síce vyrásť pod iným brandom, no ako separátna právnická entita, kde inkubačná firma (KROS) vlastní podiel.

Nikdy sme sa nechceli uberať týmto smerom. Aj preto, že KROS vnímame ako rodinnú firmu, hoci nás je vyše 250 zamestnancov. Chceli sme podporiť značku našej firmy. Vytvoriť firmu pre tento samostatný projekt sa nezdalo ako správne riešenie.

Rozhodli ste sa podporiť značku a pomôcť tímu. Čím to je, že máte ku KROSU taký dobrý vzťah?

V KROSE pôsobím už 11 rokov a za ten čas vidím, ako sa firma transformuje. Mnohé sa razantne  zmenilo – od riadenia firmy až po produkty, ktoré vyvíjame. Vo firme panuje celková súdržnosť, kolegialita a rodinná atmosféra.

Poďme späť k aplikácii. Aká je celková vízia Fushiek?

Našou víziou je pomôcť menším podnikateľom riadiť projekty, zákazky. Aplikácia by firmám mala pomáhať od založenia projektu až po jeho finalizáciu.

Zrejme o 10 rokov nechcete byť len aplikácia na projektový manažment. Aké sú vaše zakázané sny? Kde sa vidíte o 10 rokov?

V KROSE máme vytvorenú online platformu, ktorú tvorí viacero aplikácii. Tie medzi sebou dokážu komunikovať a v rámci dlhodobého procesu chceme do tejto platformy zapojiť aj Fushky. A to hlavne k aplikáciám, ako je fakturácia či cenové ponuky. Chceme, aby podnikateľ mal všetko pod jednou strechou.

Máte plány preraziť celosvetovo?

Samozrejme, keď sme si robili prieskumy trhu, zistili sme, že slovenský trh je na takú aplikáciu primalý. Preto by sme o 10 rokov chceli mať státisíce zákazníkov na celom svete.

V dnešnom svete vidno množstvo mladých profesionálov (najmä v digitálnych segmentoch, kde starší nemajú skillsety), ktorí vymýšľajú vlastné biznisy, vedú tímy a budujú startupy. Ako by sa takto kreatívne orientovaní ľudia mali naučiť správne riadiť projekt?

Určite by som apeloval na komunikáciu so zákazníkom, to je gro práce, ktorú podnikateľ má. Robiť len to, čo si zákazník žiada a zároveň sa vedieť prispôsobiť aktuálnym požiadavkám trhu.

Zdroj: Rozhovor so súhlasom autora prebratý z www.startitup.sk

Zdieľať
Súvisiace témy k článku
KROS
O nás
Blog
Kontakty