Dobrý večer,
rozhodla som sa viesť pre SZČO daňovu evidenciu. Teraz začal podnikať. Chcem sa opýtať na viac menších otázočiek.
1. Ako je to s vkladom podnikateľa. je potrebné ho teda v Alfe evidovať?
2. Z FS sme stiahli report za tržby za minulý mesiac (len 4 dni). Tržby z každého dňa berieme domov v obálkach a 1x do mesiaca ich budeme vkladať na BU. Ako to správne evidovať?
3. Ako v Príjmoch a Výdavkoch zaevidujem majetok, čo bol kúpený pred začiatkom podnikania? (tu som čítala príspevok nižšie, že v JU to je potrebné evidovať k prvému dňu začatia podnikania, ale ja by som to dala pravdepodobne k reálnemu dátumu.. ako je to teda v prípade DE?).
Ďakujem.
1 odpoveď
Dobrý deň,
V prípade daňovej evidencie je dôležité mať prehľad o tom, ako ste realizovali príjmy a výdavky s potrebným členením v časovom slede tak, aby ste vedeli zistiť svoj základ dane pre daň z príjmu. Zákon o dani z príjmu však neustanovuje, ako má daňová evidencia vyzerať.
- Vklad podnikateľa je Váš príjem neovplyvňujúci základ dane a aktualizujete si ním svoj stav v pokladni (ak je hotovostný) a na bankovom účte (ak ho robíte prevodom). Odporúčame ho zaevidovať aj z dôvodu, aby Vám pokladnica či bankový účet nešli do mínusu (teda aby ste si vždy sledovali reálny stav hotovosti a bankového účtu).
- Pri tržbách je dôležité ich zaevidovať priamo na pokladnicu – ako Pokladnica/Príjem za tovary a služby, zakliknete Doklad z ekasy (kvôli správnemu smerovaniu tržby do evidencie DPH, ak ste platiteľom DPH). Následne, keďže peniaze raz mesačne vkladáte na bankový účet- urobíte na konci mesiaca Výber z Pokladnice/Iný výdavok neovplyvňujúci základ dane, s textom- prevod na bankový účet. Peniaze si preúčtujete na banku ako Banka/Príjem- Iný príjem neovplyvňujúci základ dane ( s textom preúčtovanie tržby)
- V prípade dlhodobého majetku je majetok potrebné zaevidovať ku dňu zaradenia majetku do podnikania. Tento dátum si určujete Vy. Majetok môže byť zakúpený aj pred začatím podnikania, ale do firmy ho môžete zaradiť aj neskôr. Počnúc týmto dátumom sa majetok stáva majetkom využívaným na podnikanie a s tým súvisí aj možnosť uplatňovať si uplatňovať všetky výdavky súvisiace s využívaním tohto majetku, ako napr. odpisy majetku, výdavky na opravu a udržiavanie, na poistenie a pod. Výdavky spojené s majetkom pred dátumom zaradenia do dlhodobého majetku firmy si nemôžete dať do daňových výdavkov.