Dobrý deň,
potrebovala by som poradiť ohľadom vystavenia faktúry za náhradné diely.
Sme platca DPH a prijali sme faktúry od zahraničného dodávateľa v EUR na náhradné diely, tieto diely boli zahrnuté do osobnej spotreby na opravu motorových vozidiel vo vlastnej firme.
Niektoré nespotrebované diely sme vyfakturovali inej firme (platca DPH) ako predaj náhradných dielov + s našim ziskom na účty:
511/
/343
/321
– keď sme prijali diely nahrala som ich na sklad a v príjemke, typ príjmu: prijem zahraničie, zaúčtovala som to ako príjem materiálu: 501/111.
– pri vystavovaní odoslanej faktúry som zadala do položiek tie náhradné diely, ktoré som predávala, tam som zadala účty:
/642
/343
311/
– pri výdajke zo skladu predaných náhradných dielov som použila účet: 542/112
Postupovala som správne pri účtovaní?
Stačí keď na faktúru napíšem ,, faktúra slúži zároveň ako dodací list ,, ?
Ďakujem.
3 odpovede
Dobrý deň,
ak účtujete o zásobách spôsobom A, je potrebné o nákupe materiálu na došlej faktúre účtovať prostredníctvom obstarávacieho účtu 111. Teda došlú faktúru odporúčam zaúčtovať s predkontáciou 111 na strane MD oproti účtu 321 na strane DAL. Následne príjem materiálu do skladu je potrebné zaúčtovať 112/111, čím účet 111 ostane nulový. O nákladoch sa v tomto prípade bude účtovať až pri výdaji tovaru zo skladu, či už na interné účely spoločnosti, alebo za účelom predaja. Vo Vašom zaúčtovaní teraz tovar vstupuje do nákladov dva krát, a to na účte 511 v došlej faktúre, časť na účte 501 v príjemke a zvyšná časť na účte 542 v skladovej výdajke. Správnosť zaúčtovania jednotlivých dokladov Vám odporúčam odsúhlasiť podľa postupov účtovania, resp. konzultovať ich s účtovným poradcom.
Dobrý deň, účtujem spôsobom B.
Napríklad náhradné diely y došlých faktúr alebo či sú s pokladničného pokladu účtujem s textom ako spotreba náhr. dielov – réžia alebo alebo ihneď do spotreby k tomu zadávam príslušné účty.
A keď niektoré diely mám pre spotrebu firmy a na niektoré vystavím faktúru? Vtedy mi stačí dať na príjemku len tie náhr. diely ktoré zadávam na faktúru?
Ďakujem
Dobrý deň,
ak účtujete o zásobách spôsobom B, tak nie je možné účtovať na účty 111 a 112. Pri účtovaní došlej faktúry odporúčam rozúčtovať náklady za nakúpený materiál na vlastnú spotrebu (vo Vašom prípade účet 511) a na ďalší predaj (na účet 501, resp. 504). O skladových príjemkách a výdajkách sa pri účtovaní o zásobách spôsobom B neúčtuje. Zaúčtuje sa už len faktúra Vášmu odberateľovi s predkontáciou 311/642, resp. 604.