Ako sa účtujú obaly v jednoduchom účtovníctve – nie som platiteľ DPH. Príde tovar napr. 150 € + obaly 50€ a ja vrátim obaly za 70 €. Platím za dodaný tovar 130 €. Do peňažného denníka zaúčtujem ako jednu operáciu (130€ výdavok ovpl.ZD alebo 200 výdavok ovpl.ZD a 70€ príjem ovpl.ZD)?
A ešte jedna otázka. Pri dodaní mi zle spočítali obaly a dodatočne mi dodávateľ vystavil bloček s mínusovou hodnotou a vracia mi peniaze za obal. Ako ho mám zaučtovať – ako dobropis alebo ako príjem ovplyvňujúci základ dane?
3 odpovede
Dobrý deň pani Jana,
predpokladáme, že v skutočnosti za nákup tovaru máte faktúru v sume 200,- Eur. Rovnako aj za vrátený tovar dostanete nejaký doklad v sume 70,- Eur. Následne v peňažnom denníku tieto dva doklady vzájomné započítate cez Interný doklad a to len na sumu 70,- Eur. Zvyšnú sumu, ktorú ste uhradili zaúčtujete podľa skutočnosti Banka alebo Pokladnica/Výdavok – len v sume 130,- Eur.
Tento doklad môžete zaúčtovať aj priamo v peňažnom denníku ako Pokladnica/Výdavok a sumy v doklade doplníte mínusom.
Dobrý deň,
dodaný tovar s obalmi a s vrátenými obalmi je na jednom doklade. Vystavia bloček priamo pri dodaní tovaru a to takto: Tovar 150 € + obaly 50€ – vrátené obaly 70 €. Suma k úhrade 130 €. Musím to aj v tomto prípade účtovať cez interný doklad? Alebo stačí len v PD Banka alebo Pokladnica/Výdavok 130 € ?
Pani Jana,
samozrejme v tomto prípade na bločku zaevidujete sumu, tak ako ste uviedli v príspevku. Celková suma bločku bude 130,- Eur. Ak máte k dispozícií bloček tento zaúčtujete v peňažnom denníku. Ak máte k dispozícií faktúru, tento doklad zaevidujte do záväzkov a jeho úhradu zaúčtujte v peňažnom denníku cez pokladnicu.
Keďže nemáte dva doklady vzájomný zápočet nerobíte.