Dobrý deň, v časti “Často kladené otázky” máte príklad na “Vzájomné vysporiadanie došlej faktúry
a došlého dobropisu.” Keď postupujem podľa tohto návodu, dátum uzávierkového dokladu je totožný s dátumom úhrady pohľadávky resp. záväzku. Podľa môjho názoru, ak chcem dodržať ustanovenie § 14 ods. 7 postupov účtovania pre JÚ, má mať uzávierkový doklad dátum k poslednému dňu uzatváraného obdobia. Telefonicky mi bola Vašou pracovníčkou potvrdená správnosť vášho účtovania, ale pre istotu som napísala i dopyt na FR.
Podľa odpovede z FR, nie je Váš postup správny. Dátum uzávierkového dokladu by mal byť vždy k poslednému dňu uzatváraného obdobia.
Na základe uvedeného by bolo vhodné, aby ste prepracovali postup účtovania vzájomného zápočtu tak, aby bol v súlade s Postupmi účtovania pre JÚ.
V prípade záujmu, Vám môžem poslať odpoveď z FR.
S pozdravom
4 odpovede
Dobrý deň,
o uvedených informáciach vieme a postupy sú vytvorené z dôvodu jednoduchšieho účtovania a hlavne prehľadnosti.
Ak daňovník má počas roka veľa vzájomných zápočtov a chce mať prehľad o stave neuhradených pohľadávok a záväzkov ku zvolenému dátumu, tak ak by pri vzájomnom zápočte uviedol k dátumu 31.12. zobrazený prehľad úhrad by nebol presný.
V postupe doporučujeme zakliknúť ako uzávierkový doklad a tieto doklady pri vytlačení peňažného denníka budú zobrazené na konci účtovných dokladov, len nebudú mať dátum 31.12.
Dobrý deň,
a práve to, že uzávierkový doklad nemá dátum 31. 12. nie je v súlade s postupmi účtovania pre JÚ.
V § 4 ods. 1 písm. d) postupov účtovania sa uvádza:
v peňažnom denníku sa účtujú uzávierkové účtovné operácie ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
Podľa § 16 ods. 6 ZoÚ, účtovná jednotka, ktorá je fyzickou osobou, uzavrie účtovné knihy vždy
a) k poslednému dňu účtovného obdobia,
b) ku dňu skončenia podnikania alebo inej zárobkovej činnosti,
c) ku dňu predchádzajúcemu deň účinnosti vyhlásenia konkurzu.
Ja podľa Vášho vzorového príkladu postupovať určite nebudem. Ale z Vašej strany je nekorektné, aby ste svojich zákazníkov, takýmto spôsobom privádzali do omylu.
V prípade kontroly ťažko budeme vysvetľovať, že sme porušili platné predpisy, aby sme si zjednodušili účtovanie.
Ak chcem mať prehľad o neuhradených pohľ. a záväzkoch, nič mi nebráni, aby som si k zmluvne dohodnutému dňu tieto nevyrovnala v knihe pohľ. a záväzkov. A uzávierkový doklad zúčtujem v zmysle predpisov k poslednému dňu účt. obdobia.
S pozdravom
účtovná jednotka je povinná účtovať ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu. Takže keď sa s partnerom dohodnete na vzájomnom zápočte k 10.2.2017 tak asi nebude celkom správne účtovať o tom k 31.12.2017. Keď Vás tak veľmi irituje slovo UZAVIERKOVY… tak tak si proste ten interný doklad neoznačte ako uzávierkový to sa dá, ale iba ako “obyčajný”. Neviem prečo to v Krose odporúčali označiť ako uzávierkový… asi kvôli nejakým technickým veciam, ktoré potom program robí. Keď si pozriete čo patrí medzi uzávierkové operácie… tak tam určite nie je zápočet faktúry s dobropisom. Mimochodom daňovej kontrole predložíte peňažný denník. Ako by z neho asi zistili, že máte v Alfe tento doklad technicky označený ako UZAVIERKOVY???? nijako, však? tak čo sa tu vlastne rieši ???
Dobrý deň,
súhlasime s Vami, že do tipu sme mohli doplniť informáciu, že uzávierkové operácie majú byť účtované k dátumu 31.12. V tomto prípade je potrebné už zaúčtované interné doklady na konci roka prečíslovať a to z dôvodu, ak by boli počas roka účtované ďalšie Interné doklady, poradové čísla týchto dokladov nepôjdu v poradí za sebou.
Uvedený postup bol vytvorený ako pomôcka pre zjednodušenú verziu účtovania vzájomného zápočtu. Na základe Vašej pripomienky zverejnené postupy upravíme.